WELKOM

U/JIJ BENT VAN HARTE WELKOM OP DEZE BLOG

EEN ZEER ERSTIG WOORD VOOR CHRISTENEN

EEN ZEER ERSTIG WOORD VOOR CHRISTENEN
Tekst: Sieberen Voordewind

Er zijn feiten die iedereen moet kennen die claimt een “christen” te zijn. Het gaat om de volgende feiten.

ÉÉN. De Basis Bijbel zegt dat Jezus Christus eens gezegd heeft: “Niet iedereen die tegen Mij zegt: 'Heer, Heer,' zal het Koninkrijk van God binnengaan. Alleen de mensen die mijn hemelse Vader willen gehoorzamen, mogen binnen komen.” (Mattheüs 7:21). O er zijn mensen die Jezus Christus met hun mond belijden als hun “Heer” zonder dat Jezus Christus als Heer op de troon van hun hart zit. Zij gehoorzamen de Levende God en Zijn Eniggeboren Zoon niet meer leven volgens hun eigen begeerten (Galaten 5:19 t/m :21B). Het gevolg is: “Want mensen die deze dingen blijven doen, zullen niet in het Koninkrijk van God komen.” (Galaten 5:21 ).

TWEE. De Basis Bijbel zegt dat Jezus Christus eens gezegd heeft: “Op de laatste dag zullen heel veel mensen tegen Mij zeggen: 'Heer, Heer, we hebben toch in uw naam geprofeteerd en in uw naam duivelse geesten uit de mensen weggejaagd en in uw naam allerlei wonderen gedaan?' En dan zal Ik openlijk tegen hen zeggen: 'Ik heb jullie nooit gekend. Ga weg! Jullie wilden Mij nooit gehoorzamen!' " (Mattheüs 7:22 en 23). Wat verschrikkelijk nieuws voor vele mensen. Niet iedereen die in de Naam van Jezus profetieën heeft uitgesproken, demonen heeft weggejaagd en wonderen gedaan hebben, zullen het Koninkrijk van God binnengaan. Op aarde hebben ze misschien veel volgelingen en publiciteit maar in de hemel niet één. Wat zij ook aan andere mensen lieten horen en zien in de Naam van Jezus; zij hebben niet gedaan wat de Here Jezus en de hemelse Vader van hen gevraagd heeft.

DRIE. De Basis Bijbel zegt dat Jezus Christus eens gezegd heeft: “Maar er is ook iets aan jullie wat Ik níet goed vind: jullie houden niet meer zo veel van Mij als eerst. Kijk eens hoe diep jullie daardoor zijn gevallen. Jullie moeten veranderen en weer dezelfde dingen gaan doen als in het begin. Maar als jullie niet veranderen, zal Ik komen en jullie kandelaar van zijn plaats weghalen. (Openbaring 2:4 en 5).

VIER. De Bijbel zegt dat Jezus eens gezegd heeft: “Want Ik had honger en u hebt Mij te eten gegeven; Ik had dorst en u hebt Mij te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling en u hebt Mij gastvrij onthaald. Ik was naakt en u hebt Mij gekleed; Ik ben ziek geweest en u hebt Mij bezocht; Ik was in de gevangenis en u bent bij Mij gekomen… Voorwaar, Ik zeg u: voor zover u dit voor een van deze geringste broeders van Mij gedaan hebt, hebt u dat voor Mij gedaan… Voorwaar, Ik zeg u: voor zover u dit voor een van deze geringsten niet gedaan hebt, hebt u het ook niet voor Mij gedaan. En dezen zullen gaan in de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.” (HSV, Mattheüs 25:35, 36, 40, 45, 46). In de Basis Bijbel staat geschreven: “Luister goed! Ik zeg jullie: toen jullie die dingen voor één van mijn minst belangrijke broeders of zusters deden, hebben jullie ze ook voor Míj gedaan.” In Mattheüs 25 lezen we over dé bediening die voor iedere christen en iedere kerk bestemd is!

VIJF. De Basis Bijbel zegt dat Jezus Christus eens gezegd heeft: “Verzamel geen rijkdommen op aarde. Want je schatten gaan kapot door de motten en de roest, en dieven breken in en stelen ze… Onthoud goed: waar je rijkdommen zijn, daar zal ook je hart zijn." (Mattheüs 6:19 en 21). Er zijn veel mensen die zich een “christen” noemen en bezig zijn met het verzamelen van veel geld en spullen. Zelfs in kerken is er een verschil tussen rijk, minima en arm. Dit mag niet zo zijn. Lees Handelingen 4:32-35 over hoe het in een gemeente moet zijn. Nu zijn er mensen die dit lezen en hun hart gesloten houden. Maar de dag komt, waarop ieder mens bij de Levende God verantwoording moet afgelegd worden.

ZES. De Basis Bijbel zegt dat de Here Jezus eens gezegd heeft: “Want als je jezelf onbelangrijk vindt en een ander dient, ben je het belangrijkst." (Lucas 9:48). Helaas zijn er veel mensen die zich een “christen” noemen maar zichzelf belangrijker vinden dan anderen. Hun leven, hun visie, hun bediening vinden zij zo belangrijk, dat zij voorbijgaan aan de opdracht van Jezus om de minste te willen zijn en de ander te dienen. De Eniggeboren Zoon van de Levende God, die de grootste gezalfde bediening had, die iedere zieke genas die in geloof bij Hem kwam, gaf het voorbeeld van nederig dienen. De Basis Bijbel zegt dat Jezus eens gezegd heeft: “Ik, jullie Heer en Meester, heb dus jullie voeten gewassen. Daarom moeten jullie ook elkaars voeten wassen. Want Ik heb jullie een voorbeeld gegeven. Jullie moeten hetzelfde doen als Ik. Luister goed! Ik zeg jullie dat een dienaar niet belangrijker is dan zijn heer. En een boodschapper is niet belangrijker dan de man die hem heeft gestuurd. Het is heerlijk voor jullie als jullie dat begrijpen en je ook zo gedragen.” (Johannes 13:14-17). Welke prediker, die op het podium alles zo goed weet en anderen leert wat wel en niet te doen, is zo nederig om te doen wat de Here Jezus zei?

ZEVEN. De Basis Bijbel zegt dat Jezus eens gezegd heeft: “Als jullie veel van elkaar houden, zal iedereen kunnen zien dat jullie mijn leerlingen zijn." (Johannes 13:35). De gemeente, de kerk is aantrekkelijk als christenen Gods liefde in zich hebben en aan elkaar laten zien in woord en daad (1 Johannes 3:11-17). Door het tonen van ware liefde zullen andere mensen zien wie in het echt bij de Here Jezus hoort.

Daarom vormen deze 7 punten één geheel, zoals de zeven armige gouden kandelaar ook één geheel is. Als een christen de eerste liefde kwijt is, dan is bekering nodig, zodat de kandelaar niet weggenomen wordt (Openbaring 2:4, 5). Vanuit Gods liefde zal de ware christen leven zoals de Christus dat wil. Dát is een rijk gezegend leven.