WELKOM

U/JIJ BENT VAN HARTE WELKOM OP DEZE BLOG

LELIJK HOUT TE KOOP

LELIJK HOUT TE KOOP
Tekst en foto’s: Sieberen Voordewind, 9 juni 2018

E. –In de 22ste week van dit jaar, bezocht een echtpaar iemand in het Drentse dorpje E., om planken te kopen voor het maken van een schutting in hun tuin. De verkoper, een man die naast zijn baan, in zijn vrije tijd onder andere hout verkoopt, vertelde dat hij goeie planken in de aanbieding had, die 3 keer behandeld zijn. Het echtpaar had voor het maken van een schutting, 32 planken nodig van 5 meter per plank, om een schutting te maken van 10 meter lang en 2 meter hoog. Omdat de planken te lang waren voor hun auto, bood de vriendelijke verkoper aan om ze wel voor €25,- extra aan huis bezorgen. Ze moesten er een paar dagen op wachten maar op maandagavond 4 juni werden ze gebracht en contant afgerekend, zoals de verkoper dat wilde en niet via de bank.

DE GROTE SCHRIK
Toen het echtpaar de volgende dag een schutting wilde maken, ontdekten ze tot hun grote schrik, dat minimaal 8 planken meer op "afvalplanken" leken. Er waren planken in het midden over de lengte gescheurd, er zat één of meerdere grote- en kleine gaten van noesten in verschillende planken, een plank was zo krom dat die niet op de andere paste, en in weer een andere plank zaten zwarte gaatjes, en er waren ook planken bij met breuken. Natuurlijk nam de man, de koper dus, direct contact op met de verkoper. Dat moest via Whatsapp, want via de telefoon was hij niet bereikbaar. Maar dezelfde dag kwam er helaas ook via Whatsapp geen reactie van de verkoper. De volgende dag zond de man opnieuw een bericht via Whatsapp. “Nog steeds niets van je gehoord... Heb je nog goeie planken zodat ik het werk kan afmaken?” was het bericht naar de koper om 12:45 uur. Gelukkig kwam er antwoord. “Hey. Probeer straks wel even langs te komen.” Dat bericht leek hoopvol. De man had inmiddels 6 foto’s van de planken gemaakt en naar de verkoper toegezonden, zodat hij alvast kon zien hoe slecht er een aantal planken aan toe waren. Ook zond de koper om 14:46 uur het bericht, dat hij 3 planken te kort kwam. In plaats van dat de verkoper langs kwam om te kijken wat er aan de hand was, verdedigde hij zich om 16:45 uur met het bericht: “Dit is ook goed hout en er kan een x een scheurtje of noest in / uit zitten dat is met ijssel Rabat.” Wat hij de koper nooit verteld heeft, is dat de planken geen A keuze is maar eerder B.
De verkoper bij het zien van deze foto's: “Dit is ook goed hout."

GEEN A KEUZE
Dat dit geen A kwaliteit/ keuze hout is, bewijzen de opmerkingen van mensen uit de buurt die het geleverde hout gezien hebben. “Dit hoef je niet te pikken. Hier moet je werk van maken” zei iemand uit de straat. En twee anderen: “Had hij je verteld dat dit B-keuze is?” “Wat is dit erg” zei iemand anders die naar de planken keek. Iemand anders die het hout zag liggen zei: "Dit wil ik niet hebben." En: "Als ik je was had ik alles teruggedaan." En zo kwamen er meer reacties van mensen die verbaasd waren dat er zulk hout geleverd is. Via Whatsapp bood de verkoper aan “… anders mag je wel 16 planken halen... Als je de andere planken die kapot zijn mee neemt of dat ik ze weer ophaal” en kort daarna voegde hij er onder andere aan toe: “… moet we ma kijken met de prijs.” De prijs? De koper zat opgescheept met planken die geen schoonheidsprijs verdienen en kwam zelfs 3 planken te kort om een schutting te maken van 10 meter lang bij 2 meter hoog. De koper legde nog eens uit wat er aan de hand was en zond nog 4 foto’s maar er kwam geen reactie terug. De verkoper kwam niet langs en nam die dag ook geen telefoon op. Ook reageerde hij niet meer via Whatsapp. Niet echt bevorderlijk om klanten voor je zaak te winnen.

REACTIES VAN GETUIGEN
Iemand uit de straat die gezien had hoe een aantal geleverde planken er aan toe waren, zei: “Als ik je was, zou ik hem een bericht sturen, dat hij voor 12 uur morgen nieuwe planken moet leveren, en zo niet dat je dan naar de politie gaat.” De koper overwoog om dit advies op te volgen maar toen hij zag dat de verkoper de planken op marktplaat had staan als “Lariks ijssel rabat planken zijn behandeld en van goede kwaliteit,” en er niet bij vermeld had dat het om B keuze gaat, nam de koper contact op met de klantenservice van Marktplaats. Via een email kwam het antwoord: “Das natuurlijk niet de bedoeling. Een groot voordeel van Marktplaats is de vrijheid die men heeft. Gebruikers komen met elkaar in contact en spreken samen af. Dat gaat heel vaak goed. Jammer genoeg in jouw geval nu niet. Wil je nog één keer proberen om tot een oplossing te komen met VERKOPER? Dat is uiteindelijk de beste manier.” De koper vertelde in een antwoord, dat hij daar steeds mee bezig geweest is en voegde foto’s bij die de verkoper ook gezien had. Meteen kwam er een email van de klantenservice terug met de mededeling “Ik raad je aan om contact op te nemen met het  juridischloket.” 
De verkoper: “...verkocht aan verschillende mensen. Waar van er nog GEEN 1. Auwehoerd zeurt terug komt of wat dan ook..." (Via Whatsapp, 14 juni 16:27)

IDEE VAN DE KLANT
De koper wilde nog even wachten met het opvolgen van dit advies. Omdat hij door had dat de verkoper op geld uit was, zond hij de volgende dag een bericht naar de verkoper om meer hout te kopen (8 planken) dat door hemzelf uitgezocht wordt en 8 planken uit te zoeken om te ruilen voor de niet mooie planken. 

Zoals de koper verwacht had, kwam er een antwoord van de verkoper. Hij ging akkoord met het voorstel. 

PLANKEN MET MOEITE UITZOEKEN
De verkoper gaf door dat hij niet aanwezig zal zijn bij de houtopslag maar dat de koper  planken mocht uitzoeken en op maat zagen. Dat was tenminste goed nieuws en het echtpaar ging hoopvol dezelfde dag nog naar de houtopslag om mooie planken uit te zoeken. Maar dat bleek helaas geen eenvoudige klus. Stapel voor stapel, pakket voor pakket en plank voor plank werd al zwetend gezocht naar de overeengekomen 16 mooie planken. Er lagen meer lelijke dan mooie planken en een derde persoon die de koper er als getuige bijgehaald had, schrok bij het zien van de lelijke planken en zei: “Dit kan hij niet maken.” Een andere getuige was ook niet te spreken dat de verkoper zulk lelijk hout verkocht. “Zelf wil hij geen schutting van dit hout,” was één van zijn opmerkingen. En zelfs tussen de mooiste gevonden planken, zaten planken met gaten en scheuren. 
PrtSc advertentie op Marktplaats, 09-juni- 2018

MARKTPLAATS
Omdat de verkoper via Marktplaats beweerd dat de planken van “goede kwaliteit” zijn en er niet bij vermeld heeft dat het om B keuze gaat, heeft de koper zijn bevindingen met foto’s gestuurd naar de klantenservice Marktplaats, in de hoop dat de advertentie gewijzigd kan worden in eerlijke informatie of verwijderd wordt om eventuele volgende klanten te beschermen tegen een miskoop. Als mensen denken dat het om mooie planken gaat en ze uiteindelijk zien wat voor planken het zijn, dan kan de koper zich voorstellen dat ze zich bedrogen voelen. 

REACTIES  HOUTHANDELS
Een houthandel uit Assen reageerde op toegezonden foto's: "Normaal gesproken zitten er aan deze planken niet zoveel slechte plekken als op de foto’s is te zien." De bezorgkosten zijn bij dat bedrijf voor beter hout €20,- . Dus €5,- goedkoper. In een reactie liet een houthandel uit Groningen weten: "De betreffende rabatdelen bevatten natuurlijk noesten maar mogen geen dergelijke scheuring of beschadiging vertonen."

REACTIES VAN VERKOPER
Omdat de verkoper niets meer van zich liet horen, zond de koper op 14 juni 13:19 via Whatsapp de vraag, wanneer hij de planken en het bedrag komt ophalen. De verkoper typte onder andere: "Dat er bij hout werkt altijd en kan altijd een scheurtje of een noestje in zetten daarin tegen normaal” (14-6-2018). Kort daarna zond hij het bericht: “...verkocht aan verschillende mensen. Waar van er nog GEEN 1. Auwehoerd zeurt terug komt of wat dan ook..." (Via Whatsapp, 14 juni 16:27). Het voorgaande in dit artikel zegt genoeg over de planken waar het om gaat. Op de website van www.consuwijzer.nl staat onder: "Uw rechten bij een product dat niet goed (ondeugdelijk) is" geschreven: "Als u iets koopt, hebt u recht op een goed product. In de wet staat dat het product deugdelijk moet zijn." En er staat als voorbeeld bij de vraag: "Wanneer is een product niet goed?" het volgende: "Als het beschadigd is. Als het kapot is, of het niet goed doet." De verkoper benaderde iemand om informatie te vragen over de koper. De persoon die benaderd was, zag het geleverde hout en zei: "Dit moet hij mij ook niet leveren."

Ondanks de vele getuigen en bewijzen blijft de verkoper erbij dat de door hem geleverde planken goed zijn maar zelf wil hij daar geen tuinhuisje of schutting voor zijn eigen tuin van maken.

VOLDOET NIET AAN VERWACHTINGEN
Een aantal geleverde planken voldeed niet aan de verwachtingen van de klant. En als mensen naar aanleiding van de advertentie van déze planken een schutting of huisje willen bouwen, kan loopt de verkoper het grote risico dat de klanten niet verwachten wat ze geleverd krijgen. Op de website van ConsuWijzer staat daar over: "Voldoet het product niet aan de verwachtingen die u mag hebben? Dan is het product dus niet goed of 'ondeugdelijk'. De verkoper is daar dan verantwoordelijk voor en moet het probleem voor u oplossen..." Klik voor meer informatie op: CONSUWIJZER.

PLOTSELINGE PRIJSVERHOGING
Maar hoe het ook zij, opnieuw probeerde de verkoper de koper te bedriegen. Via Whatsapp vroeg hij meer geld dan in zijn advertentie op Marktplaats heeft staan. Als de planken zelf worden opgehaald kosten ze: €6,37 per plank. Voor 8 planken is dat een bedrag van: €50,96. De verkoper vroeg: €90,-. Natuurlijk heeft de koper dit met een PrintScreen van de advertentie aan de verkoper en Marktplaats doorgegeven...

TIPS:
Het is dan ook erg belangrijk om het hout goed te bekijken, voordat er betaald wordt. En als het hout niet meteen meegenomen kan worden, is het beter om te betalen na het aan huis geleverde hout goed te bekijken op het juiste aantal, scheuren aan de voor- en achterkant, gaten,  enzovoort. Let op: goedkoop kan duurkoop zijn.
Ik hoop dan ook dat met dit onderwerp, die mij als tip gegeven is om over te schrijven, een miskoop voorkomen kan worden.

NOG ENKELE FOTO'S: